فيليپيان
فصل ۴
۱ بنابراین، ای برادران عزیز و مورد اشتیاق من و شادی و تاج من، به همینطور در خداوند استوار باشید ای عزیزان.
۲ از اَفُودیّه استدعا دارم و به سِنتیخی التماس دارم که در خداوند یک رأی باشند.
۳ و از تو نیز ای همقطار خالص خواهش میکنم که ایشان را امداد کنی، زیرا در جهاد انجیل با من شریک میبودند، با اَکْلِیمِنْتُسْ نیز و سایر همکاران من که نام ایشان در دفتر حیات است.
۴ در خداوند دائماً شاد باشید. و باز میگویم شاد باشید.
۵ اعتدال شما بر جمیع مردم معروف بشود. خداوند نزدیک است.
۶ برای هیچ چیز اندیشه مکنید، بلکه در هرچیز با صلات و دعا با شکرگزاری مسؤولات خود را به خدا عرض کنید.
۷ و سلامتی خدا که فوق از تمامی عقل است، دلها و ذهنهای شما را در مسیح عیسی نگاه خواهد داشت.
۸ خلاصه ای برادران، هرچه راست باشد و هرچه مجید و هرچه عادل و هرچه پاک و هرچه جمیل و هرچه نیکنام است و هر فضیلت و هر مدحی که بوده باشد، در آنها تفکّر کنید.
۹ و آنچه در من آموخته و پذیرفته و شنیده و دیدهاید، آنها را به عمل آرید، و خدای سلامتی با شما خواهد بود.
۱۰ و در خداوند بسیار شاد گردیدم که الآن آخر، فکر شما برای من شکوفه آورد و در این نیز تفکّر میکردید، لیکن فرصت نیافتید.
۱۱ نه آنکه دربارهٔ احتیاج سخن میگویم، زیرا که آموختهام که در هر حالتی که باشم، قناعت کنم.
۱۲ و ذلّت را میدانم و دولتمندی را هم میدانم، در هر صورت و در همهچیز، سیری و گرسنگی و دولتمندی و افلاس را یاد گرفتهام.
۱۳ قوّت هرچیز را دارم در مسیح که مرا تقویت میبخشد.
۱۴ لیکن نیکویی کردید که در تنگی من شریک شدید.
۱۵ امّا ای فیلیپّیان شما هم آگاهید که در ابتدای انجیل، چون از مکادونیه روانه شدم، هیچ کلیسا در امر دادن و گرفتن با من شراکت نکرد جز شما و بس.
۱۶ زیرا که در تسالونیکی هم یک دو دفعه برای احتیاج من فرستادید.
۱۷ نه آنکه طالب بخشش باشم، بلکه طالب ثمری هستم که به حساب شما بیفزاید.
۱۸ ولی همهچیز بلکه بیشتر از کفایت دارم. پُر گشتهام چونکه هدایای شما را از اَپَفْرُدِتُس یافتهام که عطر خوشبوی و قربانی مقبول و پسندیدهٔ خداست.
۱۹ امّا خدای من همهٔٔ احتیاجات شما را برحسب دولت خود در جلال در مسیح عیسی رفع خواهد نمود.
۲۰ و خدا و پدر ما را تا ابدالآباد جلال باد. آمین.
۲۱ هر مقدّس را در مسیح عیسی سلام برسانید. و برادرانی که با من میباشند به شما سلام میفرستند.
۲۲ جمیع مقدّسان به شما سلام میرسانند، علیالخصوص آنانی که از اهل خانهٔ قیصر هستند.
۲۳ فیض خداوند ما عیسی مسیح با جمیع شما باد. آمین.
۸. تقاضا برای داشتن هماهنگی، کمک متقابل، شادی، تحمل، دعا و زندگی منظم (۴:۱-۹)
۴:۱ بر پایه امید خارقالعادهای که پولس رسول در مقابل اذهان ایمانداران در آیه قبلی نهاد حالا او ایشان را ترغیب میکند تادر خداوند استوار باشند. این آیه با بارهایی که پولس برای تکتک ایمانداران به اسم دارد پر شده میباشد. اولا، پولس ایشان را برادران میخواند. ولی نه فقط برادران، بلکه برادران عزیزش. سپس او اضافه میکند که ایشان مورد اشتیاق او هستند یعنی که او برای ملاقات مجدد ایشان اشتیاق دارد. علاوه بر آن، او از ایشان تحت عنوان تاج و شادی خود سخن میگوید. بدون شک منظورش این بوده است که ایشان در آن زمان خوشی او بوده و در زمان داوری مسیح تاج او خواهند بود. بالاخره، او آیه را با عبارت ای عزیزان به پایان میرساند. پولس رسول واقعاً مردم را دوست داشت و بدون شک این یکی از اسرار کار خداوند میباشد.
۴:۲ افودیّه و سینتیخی زنانی در کلیسای فیلپی بودند که به سختی با هم کنار میآمدند. جزئیات و دلایل این مخالفتهای ایشان در متن عنوان نشده است (و شاید همین هم برایمان کافی باشد!)
پولس رسول دو بار از کلمه استدعا استفاده میکند تا حالت ملتمسانه خود را برای ترغیب ایشان به یک رأی بودن را نشان دهد. پولس به ایشان اصرار میکند که در خداوند یک رأی باشند. برای ما غیرممکن است که در همه چیزها در زندگی روزمره خود متحد باشیم، بلکه تا آنجا که به چیزهای خداوند مربوط میشد برای ما غیرممکن است که مسائل جزئی را بپوشانیم ولی به وسیله کار خداوند این کار امکانپذیر است.
۴:۳ کلمه همقطار در این آیه برای معرفی همکاران پولس به کار رفته است. از تیموتائوس و لوقا نام برده شده بود و حالا از شخصی به نام اکلیمنتس نام برده شده است. او به زنانی که به پولس برای رساندن پیغام انجیل در شرایط سخت کمک کردهاند ترغیبشان میکند. ایشان در جهاد انجیل با من شریک میبودند. ما این را میپذیریم که افودیّه و سینتیخی این زنان هستند. معمولا وقتی بین دو نفر مجادله پیش میآید، نفر سوم میتواند به مسأله کمک کند، شخصی با حکمت و داوری روحانی. او خودسرانه این کار را در این پرونده انجام نداد و در این تصمیمگیری دستانش را کنار کشید، اما به جایش درخواستش را به کلام خدا واگذارد. او توانست راهحلی به وسیله کلام برای مشکلاتشان بیابد.
مراقب بودن باید در تفسیر بیان انجام بگیرد. «[آنها] با من در انجیل زحمت کشیدند.» بدون هیچ کشش و تخیل آنها توانستند پیام انجیل را با پولس رسول به انجام برسانند. راههای مختلفی است که زنان میتوانند پیام انجیل را بدهند –توسط مهماننوازی به خادمین مسیح، بوسیله ملاقات خانگی، بوسیله آموزش به زنان جوانتر و کودکان –بدون اینکه در اجتماع عمومی تعلیم بدهند و موعظه کنند.
همکار دیگری بنام اَکِلیمنتُس اشاره شده. اطلاع زیادی در مورد او به صورت مطمئن نیست. سپس پولس اشاره کرد نیز و سایر همکاران من که نام ایشان در دفتر حیات است. این راه محبتگونهای است که میشود جاودانی و غیر قابل بیان متبارک خواند که به ایمان در مسیح و خدمتی که برای او انجام میدهیم پیوسته است.
۴:۴ حالا پولس به کلّ کلیسا برمیگردد و ترغیبات مورد علاقه خود را تکرار میکند. رمز تشویقهای او در کلمات در خداوند یافت میشود. مهم نیست، که شرایط زندگی چقدر تیره باشد چون برای مسیحیان همیشه شادی کردن در خداوند امکانپذیر است.
جاووت تجربیات خود در رابطه با شادی مسیحی را عنوان میکند:
شادی مسیحی یک مسأله عادی در همه شرایط است. اگر این شادی به مسائل اطرافمان بستگی داشت به همان اندازه غیرقابل اطمینان میشد که یک شمع در شب تاریک غیرقابل اطمینان است. در یک لحظه آن شمع به روشنی میدرخشد و لحظهای دیگر شعلهاش بسیار باریک میگردد و پس از چند لحظه دیگر هیچ نوری نمیدهد. ولی شادی مسیحی با زندگی ابدی سر و کار دارد و بنابراین قربانی روزهای آن نمیگردد. یک بار وضعیت من همانند یک روز آفتابی در ماه جون است و کمی بعد مانند یک روز تیره و تاریک در نوامبر. یک روز من در عروسی هستم و روزی دیگر در مقابل در باز قبری. یک روز در خدمت خودم شاهد توبه و ایمان آوردن ده نفر به خداوند هستم و سپس برای روزهای متمادی حتی یک نفر را هم برای خداوند صید نمیکنم. بله روزها همانند آب و هوا تغییرپذیر هستند. ولی یک مسیحی میتواند در هر شرایطی شادی کند. رموز این شادی پرجلال در کجا نهفته است؟
روز در اینجاست: «خداوندا، من هر روزه با تو هستم»، «در همه روزهای تغییرپذیر»، «او هرگز تغییر نمیکند.» او وقتی که سالهای عمرم تاریک و سرد میشوند مرا رها نمیکند. او در روز خوش و جشن و نه حتی در روزهای غم و شکست مرا ترک نخواهد کرد. او فقط وقتی که من دستهگل بر گردنم آویخته است خودش را نشان نمیدهد، بلکه وقتی من تاج خار هم بر سر داشته باشم او با من است. او «هر روزه» با من است، در روزهای موفقیت و روزهای شکست. در روزهایی که زنگهای کلیسا برای مرگ کسی به صدا درمیآیند و در روزهایی که به جهت عروسی صدا میدهند. «همه روزه.» هر روزه در زندگی-هر روزه در مرگ- هر روزه در داوری.
۴:۵ حالا پولس به ایشان اصرار میکند که اعتدال ایشان بر جمیع مردم معروف بشود. این کلمه همچنین انصاف و میانهروی نیز ترجمه شده است. مشکل بر سر مسأله فهمیدن این آیه نیست، بلکه در اطاعت کردن از آن در قبال جمیع مردم میباشد.
خداوند نزدیک است . میتواند به این معنی باشد که خداوند حالا حاضر است و یا اینکه آمدن خداوند نزدیک است. هر دو معنی درست هستند اگر چه ما نظریه دوم را ترجیح میدهیم.
۴:۶ آیا این واقعاً برای یک مسیحی امکانپذیر است که برای هیچ چیز اندیشه نکند؟ این امر تا زمانی که ما منشأ دعای ایمانی را داشته باشیم امکانپذیر میباشد. بقیه آیه این را توضیح میدهد که زندگیهای ما میتواند از هرگونه نگرانی گناهآلودی آزاد شود. همه چیز باید در دعا به حضور خدا برده شود. همه چیز یعنی همه چیز. هیچ چیزی آنقدر بزرگ یا کوچک نیست که محبت دلسوزانه او ان را نادیده بگیرد یا نتواند آن را حل کند!
دعا هم یک عمل و هم یک فضاست. ما در یک زمان مشخص به حضور خداوند میرویم و درخواستهای واضح خود را در حضورش عنوان میکنیم. ولی این نیز همچنین امکانپذیر است که در یک فضای دعائی زیست کنیم. همچنین امکانپذیر است که طریق زندگی ما طریق دعا باشد. شاید کلمه دعا در این آیه نمایانگر رفتار غالب در زندگی باشد، در حالی که صلات نمایانگر درخواستهای واضحی میباشد که به خداوند عرضه میکنیم.
ولی وقتی ما به درخواستهایی که به خداوند عرضه میکنیم توجه مینمائیم در مییابیم که باید این سوالات خود را با شکرگزاری به خداوند عرض کنیم. یک شخص این آیه را چنین خلاصه کرده است: ما نباید «هرگز نگران باشیم. در همه شرایط دعا کنیم و برای همه چیز شکرگزاری نمائیم».
۴:۷ اگر این رفتارها در زندگیهای ما شکل بگیرند، سلامتی خدا که فوق از تمامی عقل است، دلها و ذهنهای ما را در مسیح عیسی نگاه خواهد داشت. سلامتی خدا یک آرامش و رضایتخاطر مقدس میباشد که جان یک ایماندار را در زمانی که به خدا توکل میکند پُر میسازد.
جانهایی که در یهوه ماندند
کاملاً پُر شدند (برکت یافتند)
همان برکتی را یافته که او وعده داده بود
صلح و سلامتی کامل.
فرانسیس رایدلی هاورگال
این سلامتی فوق از تمامی عقل است. مردم دنیوی هرگز نمیتوانند آن را درک کنند وقتی مسیحیان نیز آن را یک عنصر مرموز یافتهاند. ایشان در شرایط سخت دچار نگرانی و دلواپسی میشوند.
این سلامتی زندگی فکری و قلبی ایمانداران را تحتالشعاع قرار میدهد.
۴:۸ حالا پولس رسول یک توصیه مرکب راجع به زندگی فکری ارائه میکند. کتابمقدس در همه جا تعلیم میدهد که ما میتوانیم آنچه را که فکر میکنیم کنترل کنیم. بیفایده است اگر یک رفتار دفاعی در پیش بگیریم و بگوئیم که ما به سادگی نمیتوانیم جلوی این را بگیریم. چون ذهنمان با تفکراتی پر میشود که آنی و بدون کنترل ما آمدهاند و ما آن فکرها را دعوت نکردهایم. حقیقت مسأله این است که ما میتوانیم به این امر کمک کنیم. رمز مسأله در مثبت فکرکردن است. این امر در حال حاضر یک اصل اخلاقی مشهور است، یک قدرت جنجالی در یک محبت تازه. یک شخص نمیتواند همزمان از افکار خداوند عیسی و افکار شریر لذت ببرد. پس اگر فکر شریر به سراغ او بیاید او میبایست فوراً از آن خلاص شود و این کار را به وسیله تفکر عمیق در شخصیت و کار مسیح انجام دهد. روانشناسان و روانپزشکان روشن فکر بیشتری امروزه بر سر این مسأله با پولس رسول موافق هستند. استرس و خطرهای ناشی از تفکر منفی.
شما مجبور نیستید خیلی دنبال عیسی مسیح در آیه ۸ بگردید. هر چه راست باشد، هر چه مجید، هر چه عادل، هر چه پاک، هر چه جمیل، هر چه نیک نام است، هر فضیلت، هر مدحی که بوده باشد در خود عیسی مسیح یافت میشوند. اجازه دهید به تکتک این عنوانها نگاهی بیندازیم: راست یعنی غیرغلط و قابل اعتماد و اصیل و واقعی. مجید یعنی محترم و از نظر وجدانی جذاب. عادل یعنی باانصاف هم در مقابل خدا و هم در مقابل انسانها. پاک میتواند به شخصیت اخلاقی و زندگی شخصیتی والا اشاره داشته باشد. جمیل به زیبایی چیزی اشاره دارد که ارزش نگهداری و رسیدگی دارد. نیک نام همچنین «خوشنام» نیز ترجمه شده است. فضیلت، البته از شخصیت والای اخلاقی سخن میگوید. مدح چیزی است که شایسته فرمان دادن باشد.
در آیه ۷، پولس رسول به مقدسین اطمینان داده بود که خدا قلبها و ذهنهای ایشان را نگاه خواهد داشت و آنهم در عیسی مسیح. ولی او نسبت به این مسأله بیتوجه نیست که ایشان نیز در مسائل خود دارای مسئولیت هستند. خدا زندگی فکری انسانی را که نمیخواهد آن را پاک نگه دارد به زور حفظ نمیکند.
۴:۹ پولس رسول مجدداً خود را به عنوان الگوی مقدسین پیش میکشد. او اصرار میکند که ایمانداران آنچه در او آموخته و پذیرفته و شنیده و دیدهاند به عمل آورند.
درست در آیهی ۸ چنین آمده است. اگر ذهن یک شخص فاسد باشد میتوانید مطمئن باشید که الگوی او نیز کثیف و فاسد است و از طرفی دیگر اگر شخصی زندگی فکری پاکی داشته باشد زندگی او نیز پاک خواهد بود. زندگی درست از تفکر درست سرچشمه میگیرد. و ما همیشه باید به خاطر داشته باشیم که اگر یک شخص به یک فکر شریرانه برای مدت طولانی مشغول شود حتما آن را به انجام خواهد رسانید.
به آنانی که در پیروی نمونه پولس رسول وفادار باشند وعده داده شده است که خدای سلامتی با ایشان خواهد بود. در آیه ۷ سلامتی خدا موضع کسانی بود که دعا میکردند و در اینجا خدای سلامتی همراه کسانی است که مقدس هستند. تعلیم در اینجا این است که خدا خود را خیلی نزدیک میکند و به همه کسانی که برای اطاعت از راستی زندگی میکنند به طور تجربی خود را ظاهر میکند.
۹. تشکر پولس برای هدایای مالی مقدسین (۴:۱۰-۲۰)
۴:۱۰ در آیات ۱۰-۱۹ پولس از ارتباطی سخن میگوید که بین کلیسایی در فیلپی و خودش در ارتباط با کمکهای مالی وجود داشت. هیچ کس هرگز نمیتواند بگوید که این آیات برای مقدسین خدا که در زیر بار و فساد مالی بودند چقدر بامفهوم بود!
پولس در آخر شاد گردیده است. چون فیلپیان عملا برای او هدایایی در جهت انجام کار خداوند فرستاده بودند. او برای مدت زمانی که هیچگونه کمک مالی از ایشان دریافت نکرده بود آنها را توبیخ نکرد. او این اعتبار را بدیشان میدهد که میگوید آنها میخواستند که برای او هدیه بفرستند ولی فرصت این کار را پیدا نکردند. موفات این گونه ترجمه میکند: «آنچه شما نفرستادید اصلاً مهم نیست، بلکه چون شانس انجام آن را نیافتید، وگر نه این کار را میکردید.»
۴:۱۱در بحثی که در زمینه کمکهای مالی در اینجا وجود دارد زیباست که به آنچه پولس آموخته است بنگریم. او نمیخواهد که مقدسین فکر کنند او در مورد کوتاهی در کمکها مشکل دارد. بلکه، او میخواهد که ایشان بدانند او در چنین شرایطی نیز مستقل است. او آموخته بود... که قناعت کند و اصلاً برایش مهم نبود که شرایط مالیاش چگونه باشد. قناعت خیلی بهتر از ثروت است، «چون قناعت باعث ثروتمند شدن نمیشود ولی آرزو و هوس ثروتمند شدن را خنثی میکند.»
«این یک برکت مرموز است که یک ایماندار باید یاد بگیرد وقتی شکمش خالی است و جیبش هم خالی میباشد قلبی شاد داشته باشد و در زمانی که حقوقی حتی نامکفی برای مخارجش دریافت مینماید در خدا شاد و خوش باشد.» (منتخب)
۴:۱۲ پولس میدانست که چگونه ذلیل شود که این یعنی محدود کردن امکانات حیاتی زندگی و او همچنین میدانست که چگونه دولتمند باشد که این نیز به وسیله بخشیده شدن بیش از اندازه برکات در زمانهای خاصی برایش به وقوع پیوسته بود. او همه چیز را، سیری و گرسنگی و دولتمندی و افلاس را یاد گرفته بود. پولس رسول چگونه چنین درسی را آموخته بود؟ به سادگی از این طریق: او مطمئن بود که در اراده خداست! و میدانست که هر آنچه هست یا در هر شرایطی که باشد خودش را چگونه پیدا کند و به وسیله مدد آسمانی شرایط را پشت سربگذارد. اگر او گرسنه بود این امر بدین دلیل بود که خدا میخواست او گرسنه باشد. اگر سیر بود دلیلش این بود که خداوند برای او آن نقشه را داشت. پشتکار و وفاداری در خدمت به پادشاه ضروری است. او میتوانست بگوید که «پدر، هر چه مدّنظر توست همان در زندگی من بشود.»
۴:۱۳ سپس پولس رسول این کلمات را اضافه میکند که به همه کس برمیگردد: «قوت هر چیز را دارم در مسیح که مرا تقویت می بخشد.»آیا او ممکن است که به طور تحتاللفظی منظورش این باشد؟ آیا پولس رسول واقعاً معتقد بود که هیچ کاری وجود ندارد که او نتواند انجام دهد؟ جواب این است: وقتی که پولس رسول گفت که قادر است همه کاری را انجام دهد منظورش همه کاری بود که در اراده خدا برای او بود. او آموخته بود که فرامین خداوند قابل اجرا هستند. او میدانست که خدا هرگز از او چیزی نمیخواهد مگر اینکه فیض مورد نیاز آن را نیز بدهد. همه چیز از قرار معلوم به طور تلویحی آنقدر زیاد نیستند که برکات و فیض خدا برای انجامشان بسنده نکند.
۴:۱۴ درگذشته، فیلپیان در نعمت دادن خود را خوب نشان داده بودند. اما فیلپیان در حین خدمت پولس و در روزهای اولیه آن خدمت، چون از مکادونیه روانه شد، هیچ کلیسا در امر دادن و گرفتن با وی در پریشانی او شراکت نکرد و بس بجز ایشان.
۴:۱۵ در گذشته، فلیپیان در هدیه دادن برتری فیض داشتند. در خدمتهای اولیه پولس، وقتی او از مکادونیه خارج شد، هیچ کلیسایی از نظر مالی به او کمک نکرد بجز فیلیپیان.
این بسیار چشمگیر است که چگونه این جزئیات به نظر غیرضروری برای ابدیت در کلام باارزش خدا ثبت شدهاند. این به ما تعلیم میدهد که آنچه به خادمین خداوند داده میشود به خداوند داده میشود. او به هر ریالی که داده میشود توجه میکند. او همه کارهائی که برایش انجام میشود را ثبت میکند و به تکتک آنها پاداش میدهد.
۴:۱۶ حتی وقتی که او در تسالونیکی بود نیز مقدسین فیلپی برای احتیاجش یکی دو دفعه کمک فرستاده بودند. از قرار معلوم فیلپیان به خداوند بسیار نزدیک میبودند که قادر بودند مستقیما آنچه از او دریافت میدارند به پولس بدهند. روحالقدس باری در قلبهای ایشان به جهت پولس رسول نهاده بود. ایشان در قبال آن یک بار و دوباره برای احتیاج او پول فرستاده بودند. زمانی که ما به یاد میآوریم که پولس فقط برای مدتی کوتاه در تسالونیکی بود، این کمک ایشان بسیار بسیار چشمگیرتر میشود.
۴:۱۷ نهایت فروتنی پولس رسول در این آیه دیده میشود. او بیشتر مشتاق سود ایشان بود تا هدایای آنها. بزرگتر از آرزوی او برای دریافت کمک مالی از ایشان آرزوی او برای ثمر بیشتری بود که به حساب ایمانداران گذارده میشد. این دقیقاً همان اتفاقی است که در زمان دادن پول به خداوند به وقوع میپیوندد. همه اینها در دفتر حساب و کتاب آسمانی ثبت شده و صدچندان در روز بازپسین پاداش خواهند گرفت.
همه آنچه ما به خداوند داده و هر آنچه در زمان کمک کردن به دیگران برای او میدهیم در واقع مال خود اوست. مسیحیانی که به این نتیجه رسیدهاند که نباید ده یک بدهند این موضوع را درک نکردهاند. ده یک یا عشریه به اسرائیلیانی که در زیر شریعت بودند به عنوان حداقل هدیه فرمان داده شده بود. در این دوران فیض، سوال ما نباید این باشد که «من چقدر باید به خداوند بدهم؟» بلکه «من چقدر را باید برای خودم نگه دارم؟» این باید آرزوی یک ایماندار باشد که فداکارانه و به طور موجز زندگی کند و هر آنچه دارد از آن خداوند بداند.
۴:۱۸ زمانی که پولس میگوید همه چیز بلکه بیشتر از کفایت دارم یعنی همه چیز بیش از نیازش داراست. در این قرن بیستم که تجارت حرف اول را میزند شنیدن این جمله از زبان یک خادم خداوند که میگوید محتاج به پول نیست و آنچه دارد برایش کافی است عجیب به نظر میرسد. هادسون تیلور یک بار گفته است: «کار خدا از طریق راه خدا انجام میشود و هرگز منشأ خدا پایان نمییابد.» مشکل امروزی ما در این مورد این است که ما در تشخیص بین کار خدا و کار کردن برای خدا مشکل داریم. مشغول شدن مسیحیان به خدمتی که در اراده خدا نیست بسیار آسان و امکانپذیر است. در جائی که پول وجود دارد همیشه خطر افتادن در وسوسه و دور شدن از اراده خدا برای انجام کارش و تقدیس شدن وجود دارد. هادسون تیلور در جائی دیگر نیز نقل کرده است: «آنچه ما باید بسیار از آن بترسیم نبودن بودجه کافی نیست، بلکه بودجه تقدیس نشده (برکت نیافته) است.»
هدیه دوست داشتنی که اِپفرودِتُس از نزد فیلپیان برای پولس آورده بود به عنوان عطر خوشبوی و قربانی مقبول و پسندیده خدا توصیف شده است. تنها دفعه دیگری که این کلمات به کار برده شدهاند به خود مسح اشاره داشتند (افسسیان ۵:۲). پولس به هدایای فداکارانه فیلپیان به وسیله توصیف آن در طریقی که برای خدا مفهوم دارد شأن و ارزش میبخشد. این هدایا مثل بخور خوشبوی قربانی به نزد خدا بالا میروند. این قربانی هم مقبول و هم پسندیده خداست.
جاووت چنین میگوید:
پس چقدر ظاهرا این محبت ما بزرگ است! ما فکر میکریم که داریم به پولس کمک میکنیم ولی حالا دریافتهایم که داریم به خداوند و نجات دهنده پولس خدمت میکنیم.
۴:۱۹ و حالا پولس رسول شاید مشهورترین و محبوبترین آیه این باب را اضافه میکند. ما باید توجه داشته باشیم که این وعده به مباشرین وفادار داده شده است. به بیانی دیگر، چون ایشان چیزهای جسمانی خود را به خدا تقدیم کرده بودند خود خدا نیز همه احتیاجاتشان را رفع خواهد کرد. چقدر آسان است که این آیه را از متن خارج کنیم و از آن به عنوان یک بالشت نرم برای مسیحیانی که در مشکل مالی هستند استفاده کنیم تا تفکری در ایشان برای شناساندن کار خدا ایجاد کنیم! «مشکلی نیست. خدا احتیاج شما را رفع خواهد کرد.»
این امر درست است که خدا همه احتیاجات مردم را رفع میکند و این وعده برای کسانی که وفادار و باایمان هستند کافی میباشد چون ایشان در دادن به جهت مسیح هرگز کوتاهی نکردند.
بعضی وقتها رفع احتیاج قوم خدا توسط او بسیار چشمگیر است، نه خارج از ثروتش، بلکه بر حسب دولت خود در جلال در مسیح عیسی. اگر یک میلیونر یک ریال به یک بچه بدهد او دارد از ثروتش چیزی به او میدهد، ولی اگر یک هزار دلار به او بدهد بر طبق دولت جلالش به او میدهد. رفع احتیاجی که خدا انجام میدهد برحسب دولت خود در جلال مسیح عیسی است، و هیچ کس نمیتواند از او ثروتمندتر باشد.
ویلیامز آیه ۱۹ را تفسیر کرده و بانکهای ایمانی آن را بررسی کرده است:
خدای من - نام بانکدار.
همه احتیاجات شما - ارزش سفته.
برحسب دولت - سرمایه بانک.
در جلال - آدرس بانک.
رفع خواهد کرد - وعده پرداخت.
به وسیله مسیح عیسی - امضای پای قرارداد که بدون آن سفته هیچ ارزشی ندارد.
۴:۲۰ فکر کردن به تدارکات خدا باعث میشود پولس به سراغ پرستش برود. این برای هر یک از فرزندان خدا که هر روزه محافظت پرشکوه خدا را تجربه میکنند برای پرستش زبانی مناسب است.
۱۰. سلامهاي پایانی (۴:۲۱-۲۳)
۴:۲۱ فکر کردن به ایمانداران به عنوان کسانی که دور هم جمع شده و نامهای که او بدیشان نوشته است را میخوانند باعث میشود که پولس با اشتیاق به همه مقدسین در مسیح عیسی سلام برساند و همچنین برادرانی که با او بودند نیز برای ایشان سلام میفرستند.
۴:۲۲ ما همگی به این خاطر این آیه را دوست داریم که به خانواده قیصر اشاره میکند. تصورات ما قویا طغیان میکنند. کدام یک از اعضای خانواده نرون در اینجا مدّنظر است؟ آیا ایشان بعضی از سربازانی بودند که برای مراقبت از پولس رسول گماشته شده بودند و حالا از طریق خدمت او نجات یافته بودند؟ آیا ایشان برده بودند یا آزاد و آیا در قصر غلامی میکردند یا سروری؟ یا شاید این عبارت بعضی از سران دولت روم را نیز شامل میشود؟ ما نمیتوانیم این را دقیقاً بدانیم ولی در اینجا یک تمثیل دوست داشتنی از حقایق مسیحی داریم، عنکبوتها به دستهای خود میگیرند و در قصرهای پادشاهان مینشینند (امثال ۳۰:۲۸)! اناجیل میدانستند که هیچ حدّ و مرزی وجود ندارد. ایمان میتواند از هر دیواری که مانع باشد عبور کند. در واقع هیچ چیز نمیتواند بر ضدّ کلیسای عیسی مسیح مقاومت کند.
۴:۲۳ حالا پولس رسول و آن تحیت منحصر به فرد خودش. فیض در صفحه اولین این نامه بود. و حالا در پایان نیز دوباره دیده میشود. دهان این مرد از قلب پُرش سخن میگوید. قلب پولس از زمینهای پُر برای تمامی نسلها پُر بود -فیض خداوند ما عیسی مسیح با جمیع شما باد- و زیاد هم عجیب نیست که حقیقت پرجلال فیض خدا باید از طریق حیات وی در عیسی مسیح به هم زندگیها راه یابد.
پاول ریز برای ما چنین نتیجهگیری میکند:
«بزرگترین بشر داغترین نامهاش را نوشته است. نامه محبتآمیز او به پایان رسید. روز به پایان رسید. هنوز هم زنجیرها بر پاهای اوست. سربازان درگرد او محافظت هستند. مهم نیست! روح پولس آزاد است! ذهنش پاک! و قلب او در حال گداختن است! و فردا صبح اِپفرودِتُس رهسپار فیلپی خواهد شد!»