The Second Epistle to the Thessalonians
Believer’s Bible Commentary
by
William MacDonald
مقدمه
«پولس رسول همچون رساله اول فوراً با مشكل دست به گريبان نميشود بلكه قلبهاي مقدسين را به طور تدريجي آماده ميكند و حقيقت را نفشرده و مشكل را به يكباره مطرح نميسازد. اين طريق حكمت و فيض آسماني است؛ قلب آماده شده و نه نكتهاي كه اشتباه يا بد بوده است.» -ويليام كلي (William Kelly)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
حقايق مهمي كه در اين نامه يافت ميشود هم عملي و هم آموزهاي هستند. پولس آمدن ثانوي مسيح و مكاشفهاش راجع به مرد شرير را بيشتر براي تسالونيكيان توضيح داده و تصحيح ميكند. او همچنين كساني كه آمدن ثانوي مسيح را به عنوان بهانهاي براي كار نكردن قرار دادهاند نصيحت ميكند، وقتي بديشان اجازهی غذا خوردن نميدهد!
Fresco in Agios Georgios Church on Lycabettus Hill
ب) نویسنده
شواهد خارجي براي نويسندهی دوم تسالونيكيان از رسالهی اول نيز قويتر است. نه تنها افرادي چون پوليكارپ و ايگناتيوس به پولسي بودن رسالهی شهادت دادهاند و نيز اين رساله به عنوان رسالهی پولس در فهرست مارسيون و كانونِ موراتوريان قرار دارد بلكه آيرنائوس نيز با نام از رسالهی دوم تسالونيكيان نقلقول كرده است.
اين رساله بسيار كوتاه است از رسالهی اول تسالونيكيان شواهد داخلي كمتري دارد ولي كاملاً واضح است كه پولس رسول نگارنده نامه بوده و عدهی بسيار كمي از محققين در مورد پولسي بودن اين رساله مردد هستند.
ج) تاریخ نگارش
رسالهی دوم تسالونيكيان در جواب مشكلات بيشتر و همچنين عدم درك بعضي از قسمتهاي اول تسالونيكيان نوشته شده است. چند ماه يا شايد هفتهها نياز بود تا رسالهی دوم نوشته شود. پولس، سلوانس و تيموتائوس هنوز با هم بودند ( ۱:۱) و قرنتس تنها شهري بود كه ما در مورد آن ميخوانيم كه آنها با هم بودهاند (اعمال رسولان ۱۸:۱،۵). از اين رو تاريخ نگارش در حدود ۵۰ ميلادي و احتمالاً بين ۵۰ تا ۵ ۱ميلادي بوده است.
د) زمینه و موضوع
سه دليل اساسي براي نامهاي ديگر حتي در فاصله كمي از نامهی اول وجود داشت. مقدسين تحت جفا بودند و نياز به تشويق داشتند (باب ۱). آنها در مورد روز خداوند گمراه شده و نياز به روشن شدن داشتند (باب ۲). بعضي در تنبلي بسر برده و اين نظريه را به عنوان بهانه مطرح ميكردند كه خداوند دارد باز ميگردد و نظريه بازگشت خداوند كه پولس گفته بود نياز به تصحيح دارد (باب ۳).
راجع به روز خداوند، ايمانداران ميترسيدند كه مبادا در آن ايام باشند. ترسهاي آنها بوسيلهی شايهات بياساس تقويت ميشد در حاليكه پولس خودش در مورد روز خداوند در حيني كه حاضر بود تعليم ميداد. پس پولس رسول مستقيماً اين تعاليم را نوشت.
آشكار است كه روز خداوند مشابه آمدن خداوند نميباشد كه اين يعني زمان ربوده شدن ايمانداران. مقدسين از روز آمدن خداوند نميترسيدند؛ آنها از زمان مصيبت عظيم كه اولين مرحلهی روز خداوند است ترسان ميبودند.
طرح کلی دوم تسالونيكيان
۱.
سلامها ( ۱:۱،۲)
۲.
پولس و تسالونيكيان ( ۱:۳-۱۲)
الف
–
دِين پولس براي شكرگزاري ( ۱:۳-۵)
ب
–
داوري عادل خدا ( ۱:۶-۱۰)
پ
–
دعاي پولس براي مقدسين ( ۱:۱۱-۱۲)
۳.
راجع به روز خداوند ( ۲:۱-۱۲)
الف
–
تقاضاي پايداري ( ۲:۱، ۲)
ب
–
مرد شرير ( ۲:۳-۱۲)
۴.
شكرگزاري و دعا ( ۲:۱۳-۱۷)
الف
–
شكرگزاري پولس از اينكه مقدسين از داوري رستگار خواهند شد ( ۲:۱۳،۱۴)
ب
–
دعاي پولس براي راحتي و پايداري مقدسين ( ۲:۱۵-۱۷)
۵.
نصايح عملي ( ۳:۱-۱۵)
الف
–
براي دعاي متقابل ( ۳:۱-۵)
ب
–
براي طرز رفتار با سركشان ( ۳:۶-۱۵)
۶.
دعاي بركت و سلامها ( ۳:۱۶-۱۸)
پولس هرگز تعليم نداده بود كه همهی وقايع قبل از ربوده شدن بايد اتفاق بيفتند. ولي حالا او تعليم ميدهد كه قبل از آنكه روز خداوند شروع گردد، ارتداد عظيمي خواهد بود و تسلي دهنده برداشته خواهد شد و مردِ بيدين ظاهر خواهد شد.
براي درك بهتر اين نامه هيچ چيز مهمتر از ديدن فاصلهاي كه بين ربوده شدن، روز خداوند و آمدن ثانويه مسيح وجود نميباشد. روز خداوند در اول تسالونيكيان ۵:۲تعريف ميشود. فاصلهاي كه بين ربوده شدن و ظهور در دوم تسالونيكيان ۱:۷ شده است.
رساله دوم به تسالونيكيان
تفسیر کتاب مقدس برای ایماندارن
ویلیام مک دونالد
The Second Epistle to the Thessalonians
Believer’s Bible Commentary
by
William MacDonald
مقدمه
«پولس رسول همچون رساله اول فوراً با مشكل دست به گريبان نميشود بلكه قلبهاي مقدسين را به طور تدريجي آماده ميكند و حقيقت را نفشرده و مشكل را به يكباره مطرح نميسازد. اين طريق حكمت و فيض آسماني است؛ قلب آماده شده و نه نكتهاي كه اشتباه يا بد بوده است.» -ويليام كلي (William Kelly)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
حقايق مهمي كه در اين نامه يافت ميشود هم عملي و هم آموزهاي هستند. پولس آمدن ثانوي مسيح و مكاشفهاش راجع به مرد شرير را بيشتر براي تسالونيكيان توضيح داده و تصحيح ميكند. او همچنين كساني كه آمدن ثانوي مسيح را به عنوان بهانهاي براي كار نكردن قرار دادهاند نصيحت ميكند، وقتي بديشان اجازهی غذا خوردن نميدهد!
ب) نویسنده
شواهد خارجي براي نويسندهی دوم تسالونيكيان از رسالهی اول نيز قويتر است. نه تنها افرادي چون پوليكارپ و ايگناتيوس به پولسي بودن رسالهی شهادت دادهاند و نيز اين رساله به عنوان رسالهی پولس در فهرست مارسيون و كانونِ موراتوريان قرار دارد بلكه آيرنائوس نيز با نام از رسالهی دوم تسالونيكيان نقلقول كرده است.
اين رساله بسيار كوتاه است از رسالهی اول تسالونيكيان شواهد داخلي كمتري دارد ولي كاملاً واضح است كه پولس رسول نگارنده نامه بوده و عدهی بسيار كمي از محققين در مورد پولسي بودن اين رساله مردد هستند.
ج) تاریخ نگارش
رسالهی دوم تسالونيكيان در جواب مشكلات بيشتر و همچنين عدم درك بعضي از قسمتهاي اول تسالونيكيان نوشته شده است. چند ماه يا شايد هفتهها نياز بود تا رسالهی دوم نوشته شود. پولس، سلوانس و تيموتائوس هنوز با هم بودند ( ۱:۱) و قرنتس تنها شهري بود كه ما در مورد آن ميخوانيم كه آنها با هم بودهاند (اعمال رسولان ۱۸:۱،۵). از اين رو تاريخ نگارش در حدود ۵۰ ميلادي و احتمالاً بين ۵۰ تا ۵ ۱ميلادي بوده است.
د) زمینه و موضوع
سه دليل اساسي براي نامهاي ديگر حتي در فاصله كمي از نامهی اول وجود داشت. مقدسين تحت جفا بودند و نياز به تشويق داشتند (باب ۱). آنها در مورد روز خداوند گمراه شده و نياز به روشن شدن داشتند (باب ۲). بعضي در تنبلي بسر برده و اين نظريه را به عنوان بهانه مطرح ميكردند كه خداوند دارد باز ميگردد و نظريه بازگشت خداوند كه پولس گفته بود نياز به تصحيح دارد (باب ۳).
راجع به روز خداوند، ايمانداران ميترسيدند كه مبادا در آن ايام باشند. ترسهاي آنها بوسيلهی شايهات بياساس تقويت ميشد در حاليكه پولس خودش در مورد روز خداوند در حيني كه حاضر بود تعليم ميداد. پس پولس رسول مستقيماً اين تعاليم را نوشت.
آشكار است كه روز خداوند مشابه آمدن خداوند نميباشد كه اين يعني زمان ربوده شدن ايمانداران. مقدسين از روز آمدن خداوند نميترسيدند؛ آنها از زمان مصيبت عظيم كه اولين مرحلهی روز خداوند است ترسان ميبودند.
پولس هرگز تعليم نداده بود كه همهی وقايع قبل از ربوده شدن بايد اتفاق بيفتند. ولي حالا او تعليم ميدهد كه قبل از آنكه روز خداوند شروع گردد، ارتداد عظيمي خواهد بود و تسلي دهنده برداشته خواهد شد و مردِ بيدين ظاهر خواهد شد.
براي درك بهتر اين نامه هيچ چيز مهمتر از ديدن فاصلهاي كه بين ربوده شدن، روز خداوند و آمدن ثانويه مسيح وجود نميباشد. روز خداوند در اول تسالونيكيان ۵:۲تعريف ميشود. فاصلهاي كه بين ربوده شدن و ظهور در دوم تسالونيكيان ۱:۷ شده است.