اولتسالونيکيان
فصل ۵
۱ امّا ای برادران در خصوص وقتها و زمانها، احتیاج ندارید که به شما بنویسم.
۲ زیرا خود شما به تحقیق آگاهید که روز خداوند چون دزد در شب میآید.
۳ زیرا هنگامی که میگویند سلامتی و امان است، آنگاه هلاکتْ ایشان را ناگهان فرو خواهد گرفت، چون درد زه زن حامله را و هرگز رستگار نخواهند شد.
۴ لیکن شما ای برادران، در ظلمت نیستید تا آن روز چون دزد بر شما آید،
۵ زیرا جمیع شما پسران نور و پسران روز هستید، از شب و ظلمت نیستیم.
۶ بنابراین مثل دیگران به خواب نرویم، بلکه بیدار و هشیار باشیم.
۷ زیرا خوابیدگان در شب میخوابند و مستان در شب مست میشوند.
۸ لیکن ما که از روز هستیم، هشیار بوده، جوشن ایمان و محبّت و خودِ امید نجات را بپوشیم.
۹ زیرا خدا ما را تعیین نکرد برای غضب، بلکه بجهت تحصیل نجات، بهوسیلهٔ خداوند ما عیسی مسیح،
۱۰ که برای ما مرد تا خواه بیدار باشیم و خواه خوابیده، همراه وی زیست کنیم.
۱۱ پس همدیگر را تسلی دهید و یکدیگر را بنا کنید، چنانکه هم میکنید.
۱۲ امّا ای برادران به شما التماس داریم که بشناسید آنانی را که در میان شما زحمت میکشند و پیشوایان شما در خداوند بوده، شما را نصیحت میکنند.
۱۳ و ایشان را در نهایت محبّت، بهسبب عملشان محترم دارید و با یکدیگر صلح کنید.
۱۴ لیکن ای برادران، از شما استدعا داریم که سرکشان را تنبیه نمایید و کوتاهدلان را دلداری دهید و ضعفا را حمایت کنید و با جمیع مردم تحمّل کنید.
۱۵ زنهار کسی با کسی به سزای بدی بدی نکند، بلکه دائماً با یکدیگر و با جمیع مردم در پی نیکویی بکوشید.
۱۶ پیوسته شادمان باشید.
۱۷ همیشه دعا کنید.
۱۸ در هر امری شاکر باشید که این است ارادهٔ خدا در حقّ شما در مسیح عیسی.
۱۹ روح را اطفا مکنید.
۲۰ نبوّتها را خوار مشمارید.
۲۱ همهچیز را تحقیق کنید، و به آنچه نیکو است متمسّک باشید.
۲۲ از هر نوع بدی احتراز نمایید.
۲۳ امّا خودِ خدای سلامتی، شما را بالکّل مقدّس گرداند و روح و نَفْس و بدن شما تماماً بیعیب محفوظ باشد در وقت آمدن خداوند ما عیسی مسیح.
۲۴ امین است دعوتکنندهٔ شما که این را هم خواهد کرد.
۲۵ ای برادران، برای ما دعا کنید.
۲۶ جمیع برادران را به بوسهٔ مقدّسانه تحیّت نمایید.
۲۷ شما را به خداوند قسم میدهم که این رساله برای جمیع برادرانِ مقدّس خوانده شود.
۲۸ فیض خداوند ما عیسی مسیح با شما باد. آمین.
ت ـ روز خداوند (۵:۱ـ۱۱)
۱:۵ معلمین کتابمقدس اغلب اوقات برای باب بندی کتابمقدس عذرخواهی میکنند و توضیح میدهند که موضوع میبایست بدون قطع شدن ادامه پیدا میکرد. ولی در اینجا باببندی مناسب است. پولس یک موضوع جدید را شروع میکند، او بحث خود راجع به ربوده شدن را کنار گزارده و سراغ روز خداوند میرود. کلماتی که در اين خصوص ترجمه شدهاند. (یونانی: peri de) نشان دهنده خط فکری جدیدی هستند چنانچه در اول قرنتیان نیز مشاهده میشود.
برای ایمانداران حقیقی ربوده شدن امیدی راحت بخش است ولی برای کسانی که در مسیح نیستند چه مفهومی دارد؟ این به معنی آغاز دورهای است که در اینجا با عناوین وقتها و زمانها به آن اشاره شده است. این دوره اساساً در ماهیت خود یهودی است. در طی این زمان، خدا رفتار خود را با قوم اسرائیل را از سر نو بنا میکند و وقایع زمان آخر که انبیای عهدعتیق پیشگویی کردند به تحقق خواهند پیوست. وقتیکه رسولان از عیسی پرسیدند در چه زمانی ملکوتش را برقرار خواهد ساخت، او جواب داد که برای آنهایست که زمانها و اقات را بدانند (اعمال رسولان ۱:۷). به نظر میآید که زمانها و وقتها شامل دوره زمانی که ملکوت بر زمین برقرار میشود نیز هستند.
پولس احساس میکرد که نیازی به نوشتن برای تسالونیکیان راجع به زمانها و وقتها نمیباشد. برای یک چیز، مقدسین به وسیله آنها تحت تأثیر قرار میگرفتند؛ آنها قبل از شروع این دوره به آسمان برده خواهند شد.
همچنین زمانها و وقتها و روز خداوند موضوعاتی هستند که در عهدعتیق یافت میشوند. ربوده شدن یک سِر است (اول قرنتيان ۱۵:۵۱ )، هرگز تا زمان رسولان مکشوف نشده بود.
۵:۲ مقدسین راجع به روز خداوند میدانستند. آنها آگاه بودند که زمان دقیق آن شناخته شده نیست، و اینکه زمانی میآید که حداقل انتظار آمدن آن وجود دارد. پولس از گفتن روز خداوند چه منظوری داشت؟ منظور او قطعاً روز بیست و چهارساعتی نبود، بلکه یک دوره زمانی با مراحل مشخص.
در عهدعتیق، این الگو برای توصیف زمانهای داوری، ویرانی و تاریکی بکار رفته است (اشیاء۲:۱۲؛ ۱۳:۹-۱۶؛ یوئیل ۲:۱،۲). این زمانی است که خدا بر ضد دشمنان اسرائیل برخاسته و آنها را بطور خواح هلاک میکند (صفنیا ۳:۸ ـ۱۲؛ یوئیل ۳:۱۴ـ۱۶؛ عوبدیا ۱۵ـ۱۷؛ زکر۱۲:۸،۹). ولی این همچنین زمانی است که خدا قومش را برای ارتداد و خیانت هلاک میکند (یوئیل ۱:۱۵ـ۲۰؛ عاموس ۵:۱۸؛ زکریا ۱:۷ـ۱۸). اساساً این از داوری گناهان و پیروزی خداوند سخن میگوید (یوئیل ۲:۳۱،۳۲) و برکات مخصوص بقیه وفادار را از پیش اعلان میکند.
در آینده، روز خداوند تقریباً همان دورهای را شامل میشود که زمانها و وقتها در این آیه بدان اشاره میکند. این روز پس از زمان ربوده شدن شروع شده و شامل این مراحل میباشد:
۱. مصیبت عظیم، زمان تنگی یعقوب (دانیال ۹:۲۷، ارمیا ۳۰:۷، متی ۲۴:۴ ـ۲۸، دوم تسالونيكيان ۲:۲، مکاشفه۶:۱ـ۱۹:۱۶).
۲.آمدن مسیح با مقدسینش (ملاکی ۴:۱ـ۳؛ دوم تسالونيكيان ۱:۷ـ۹).
۳. سلطنت هزار سالهی مسیح بر زمین (یوئیل ۳:۱۸ [مقایسه شود با آیه ۱۴]؛ زکریا ۸:۱۴، ۹ [مقایسه شود با آیه ۱])نابودی نهایی آسمانها و زمین بوسیلهی آتش (دوم پطرس۳:۷،۱۰).
روز خداوند زمانی است که یهوه بطور کامل در امور بشر مداخله میکند. این امر بوسیلهی داوری دشمنان اسرائیل و مرتدین و رهایی قوم خود بوسیلهی بر قرار ساختن ملکوت مسیح و صلح و سلامتی و جلال خودش به انجام خواهد رسید.
پولس رسول به خوانندگان خود یادآوری میکند که روز خداوند چون دزد در شب میآید. این روز کاملاً غیر منتظره خواهد بود و جهان در آن زمان بطور کامل بدون آمادگی خواهد بود.
۵:۳ این روز همچنین غیر منتظره، به شکل اجتنابناپذیری و فریبنده خواهد آمد.
امنیت و فضای مورد اعتمادی در جهان حکمفرما خواهد بود. سپس داوری خدا یکدفعه شروع خواهد شد. ویرانی به معنی کم شدن از موجودات یا انهدام نیست. ویرانی یعنی نبود موجودات یا از بین رفتن آنها تا جائیکه به ماهیت وجود آنها مربوط میشود. این روز اجتنابناپذیر و غیر قابل انکار است چنانچه درد زه زن حامله را فرد میگیرد آن روز نیز چنین است. برای بیایمانان هیچ راه فراری از این داوری وجود ندارد.
۵:۴ بسیار حائز اهمیت است که توجه داشته باشیم ضمایر "ایشان" و "برای ایشان" در آیات قبلی به "شما" و "ما" در آیات بعدی تبدیل میشوند.
روز خداوند زمانی خواهد بود که غضب خدا بر دنیای نجات نیافتگان ریخته خواهد شد. ولی این برای ما چه مفهومی دارد؟ جواب این است که ما دیگر در خطر نیستیم چون دیگر در تاریکی نیستیم.
این روز همچون دزدی در شب میآید (آیهی۲). تنها راهی که میتواند آن را تفسیر کرد همانا آمدن دزد است و تنها کسانی که در شب (تاریکی) بسر میبرند در آن زمان غافلگیر نخواهد کرد چون آنها در ظلمت نیستند.
در خواندن این آیه برای بار اول به نظر میآید که روز خداوند ایمانداران را نیز غافلگیر میکند ولی نه مثل یک دزد. ولی اینطور نیست. آن روز چون دزد بر ایمانداران نخواهد آمد چون مقدسین هستند و در نور ابدی سالک هستند.
۵:۵ همهی مسیحیان پسران نور و پسران روز هستند. آنها از شب و ظلمت نیستند. این حقیقت است که ایماندان را از داوری خدا بر دنیا به خاطر رد کردن فرزندش فرود خواهد آمد، مصون نگاه میدارد. داوریهای خداوند فقط بر کسانی وارد خواهد شد که از لحظاظ اخلاقی در تاریکی و از لحاظ روحانی در شب هستند و از خدا بیگانه میباشند.
وقتیکه در اینجا میگوید مسیحیان پسران روز هستند به این معنی نیست که آنها پسران روز خداوند میباشند. پسران روز بودن یعنی قومی که در قلمروی عدالت اخلاقی ساکن هستند. روز خداوند زمان داوری بر کسانی است که به قلمرو ظلمت متعلّق هستند.
۵:۶ . سه آیهی بعدی ایمانداران را دعوت میکند تا بر طبق وضعیت عالی خود زندگی کنند این یعنی اعتدال و متانت. ما باید بر ضد وسوسهها، تنبلی، رخوت و حواس پرتی هشیار باشیم. ما باید بطور مثبت برای بازگشت خداوند همواره هشیار باشیم.
بیداری در اینجا فقط به معنی بیدار بودن در گفتگوها نیست بلکه به همه چیز حتی خوردن و نوشیدن نیز اشاره میکند.
۵:۷ . در قلمروی طبیعی، خوابیدن با شب مقایسه میشود بنابراین در قلمروی روحانی، سهلانگاری نشانهی شخصیت کسانی است که پسران ظلمت هستند که این یعنی نجات نیافتگان.
انسانها ترجیح میدهند که در شب مست شوند؛ آنها تاریکی را بیشتر از نور دوست دارند چون اعمالشان بد است (یوحنّا ۳:۱۹). اسم "کلوپ شبانه" مربوط به همین الگوی نوشیدن و مست کردن در ظلمت شبانه میباشد.
۵:۸ . آنانی که از روز هستند باید در نور گام بردارند چنانچه او در نور ساکن است (اول یوحنّا ۱:۷). این یعنی محکومیت و ترک کردن گناه، و فروتنی به هر شکل ممکن. این همچنین یعنی پوشیدن زره مسیحی و حفظ آن زره شامل جوشن ایمان و محبت و خودِ امید نجات است. به بیانی دیگر، زرهی مسیحی ایمان، محبت و امید است ـ سه اصل اساسی شخصیت مسیحی. ضروری نیست که به جزئیات خود و جوشن بپردازیم. پولس رسول به سادگی دارد میگوید که پسران نور باید زرهای محافظ برای حفظ یک زندگی دیندارانه را به تن داشته باشند. آنچه که ما را از فساد برای حفظ این دنیا که از طریق شهوت است حفظ میکند چیست؟ ایمان، یا توکل به خدا. محبت برای خداوند و یکدیگر. امید بازگشت مسیح.
( " آنها " )
(" شما " )
۵:۹ ربوده شدن دو جنبه دارد، نجات و غضب. برای ایماندار به معنی تکیل نجات در آسمان است. برای بیایمان به معنی راهنمایی در زمان غضب بر زمین میباشد.
از آنجائیکه ما از روز هستیم، خدا ما را تضمین نکرده است برای غضب بلکه بجهت تحصیل نجات و در زمان مصیبت عظیم ما که نجات یافتهایم بر زمین نخواهیم بود ـ برای همیشه از حضور گناه رهایی خواهیم یافت.
بعضی در اینجا غضب را اشاره به هلاکتی که بیایمانان در جهنم از آن رنج خواهند برد درک کردهاند. البته این درست است که خدا ما را برای آن مقرر نکرده است ولی بیدلیل است که این تعلیم را در اینجا بیاوریم. پولس دربارهی جهنم سخن نمیگوید بلکه وقایع آیندهای که بر زمین اتفاق خواهند افتاد. متن با روز خداوند سر و کار دارد ـ بزرگترین دوره غضب در تاریخ انسان بر روی زمین (متی ۲۳:۲۱). ما کاری با جلاد نداریم بلکه سر و کارمان با نجات دهنده است.
بعضی میگویند که مصیبت عظیم شیطان است (مکاشفه۱۲:۱۲) و نه غضب خدا. ایشان میگویند که کلیسا غضب شیطان را تجربه خواهد کرد ولی از غضب خدا در حین بازگشت ثانوی مسیح رهایی خواهند یافت. بهر حال، آیات بعدی از غضب خدا و بره سخن میگوید و غضب ایشان در طی دوران مصیبت عظیم خواهد بود: مکاشفه ۶:۱۶،۱۷؛ ۱۴:۹،۱۹؛ ۱۵:۱،۷؛ ۱۶:۱،۱۹.
۵:۱۰ این آیه بر ارزش والایی که خداوند ما عیسی مسیح برای رهایی ما از غضب پرداخته است تأکید میکند. او برای ما مُرد تا خواه بیدار باشیم و خواه خوابیده، همراه وی زیست کنیم.
دو راه برای فهم عبارت خواه بیدار باشیم و خواه خوابیده وجود دارد. بعضی محققیت آن را به معنا "مرده یا زنده" در زمان ربوده شدن درک میکنند. ایشان اشاره میکنند که دو نوع ایماندار در این زمان وجود خواهد داشت ـ آنانی که در مسیح مردهاند، و آنانیکه هنوز زنده هستند. بنابراین تعلیم این است که اگر چه ما در میان زندگان و مردگان در حیت بازگشت مسیح باشیم، با وی زیست خواهیم کرد. مسیحیان که میمیردند هیچ چیز را از دست نمیدهند. خداوند این را به مارتا توضیح داد: «من قیامت و حیات هستم؛ هر کس به من ایمان آرد، اگر مرده باشد زنده گردد (مسیحی که قبل از ربوده شدن مرده باشد از میان مردگان قیام خواهد کرد). و هر که زنده باشد و به من ایمان آورد (ایمانداری که در زمان ربوده شدن زنده باشد) تا به ابد نخواهد مُرد (یوحنّا ۱۱:۲۵،۲۶).
نظریه دیگری که بوسیله محقّقین پیشنهاد شده است این است که بیدار و خوابیده یعنی "هشیار یا دنیوی". به بیانی دیگر، پولس دارد میگوید که اگر چه ما از لحاظ روحانی آگاه یا ناآگاه باشیم، برای ملاقات خداوند بالابرده خواهیم شد. نجات ابدی ما بستگی به زیرکی ما در حین زندگیمان بر روی زمین ندارد. اگر ما حقیقتاً تغییر گرایش داده باشیم، با او تا به ابد زیست خواهیم کرد و این اتفاق از زمان بازگشت مجدد او شروع خواهد شد. وضعیت روحانی ما پاداشهای ما حکم میدهد ولی نجات ما به ایمان به مسیح به تنخایی بستگی دارد.
آنانیکه نظریه دوم را قبول میکنند اشاره دارند که کلمهی بیدار همان کلمهای است که در آیهی ۶، هشیار ترجمه شده است. کلمهی خوابیده در آیات ۶و۷ به معنی ناآگاهی از چیزهای ملکوتی و منطبق با دنیا (شراب) میباشد ولی این همان کلمهای نیست که در ۴:۱۳،۱۴،۱۵ به معنای مرگ آمده است.
۵:۱۱ . در تصویر زیبایی که از نجات داریم و در محبت عظیمی که برای نجات دهنده داریم و در نور آمدن قریبالوقوع او ما باید یگدیگر را با تعلیم و نصیحت و پند، ترغیب و تشویق کنیم و باید یکدیگر را با کلام خدا و محبت بنا کنیم. چون ما در ابدیت با هم زیست خواهیم نمود باید با یکدیگر و برای یکدیگر در یگانگی زیست کنیم.
ج ـ نصایح مختلف به مقدسین (۵:۱۲ـ۲۲)
۵:۱۲ شاید مشایخ کلیسای تسالونیکیه آنانی را که کم کاری نموده و از روی بیکاری پدسه میزدند توبیخ کرده بودند. و هیچ شکی نیست که آنها توبیخ مشایخ را نیز نپذیرفته بودند. برای همین بود که پولس میخواهد ایمانداران از مشایخی که آنها را هدایت میکند اطاعت کنند.
وقتیکه پولس از مقدسین میخواهد که بشناسند آنانی را که در میان ایشان زحمت میکشند منظورش این است که به آنها و راهنماییهای روحانیشان احترام گذاشته و اطاعت کنند. این از کلمات روبرو روشن میشود: «و پیشوایان شما در خداوند بوده، شما را نصیحت می* ۱#کنند». مشایخ، شبانانی هستند که به گوسفندان خدا خدمت میکنند. مسئولیت آنها تعلیم، هشدار و نصیحت و رهبری است.
این آیه یکی از بسیاری از آیاتی است که در عهدجدید برای نشان دادن این وجود دارد که در کلیسای رسولان یک نفر حاکم و همه کاره نبوده است. گروهی از مشایخ در هر جماعت کلیسایی وجود داشتهاند. چنانچه دنی ( Denney ) توضیح میدهد:
در تسالونیکیه هیچ رئیس و هیچ خادمی در مفهوم امروزی آن وجود نداشت که مسئولیت همه چیز را بر عهده داشته باشد؛ ریاست در دستان عدهای از انسانها بود.
بهر حال، عدم یک شبانی در کلیسای رسولان، قانون همه شبانی در کلیسا را نیز تأکید نمیکند. جماعت کلیسایی نباید خود کامه یا اشرافسالار باشند.
۵:۱۳ . مشایخ به عنوان نمایندگان خداوند خدمت میکنند. کار ایشان کار خداست. برای این دلیل به آنها میبایست محبت و احترام زیادی نهاد. توضیح "و با یکدیگر صلح کنید" یک نوشته اتفاقی نیست. اکثر مشکلات مسیحیان در همه جا عدم صلح با یکدیگر است. هر ایمانداری در خودش به اندازه کافی جسمانیت دارد تا بتواند در کلیسا تفرقه و خرابی ایجاد کند. فقط زمانی که ما بوسیلهی روحالقدس تجهیز شویم میتوانیم با محبت و افتادگی و مهربانی و تحمل و بخشش، صلح را ایجاد کنیم. تهدید مشخصی که برای صلح پولس راجع به آن هشدار میدهد تشکلات و گروهگرایی در اطراف مشایخ انسانی است.
۵:۱۴ به نظر میآید که این آیه خطاب به رهبران روحانی جماعت کلیسایی باشد؛ این آیه بدیشان میگوید که چگونه با مشکلات برادران کنار بیایند:
۱. سرکشان را تنبیه نمایید ـ آنانی که با جماعت همراه نشده و اصرار دارند که بوسیلهی رفتار غیر مسئولانه خود به صلح ضربه وارد سازند. در اینجا سرکشان کسانی هستند که از کار کردن سرباز میزدند. ایشان مانند کسانی هستند که در دوم تسالونیکیان ۳:۶ـ۱۲ راجع به ایشان توضیح داده شده است که ناهنجار رفتار نموده و کار نمیکردند بلکه فضول میباشند.
۲. کوتاه دلان را دلداری دهید ـ آنانی که دائماً برای بلند شده از مشکلات و سختیهایشان نیاز به تشویق و ترغیب دارند و برای خداوند قاطعانه حرکت نمیکنند.
ترجمه کینگ جیمز ( KJV )، کم عقل را عنوان میکند. اُکینجا میگوید: «اگر این کلمه به معنی کم عقل باشد ما هنوز هم میتوانیم آنها را دلداری دهیم. به نظر میآید آنها وقتی انجیل موعظه میگردید جمع میشدند». و آیا این یک تکریم برای انجیل نیست و کلیسای مسیحی نمیباشد؟ حداقل یک مکان وجود دارد که چنین افرادی میتوانند دلسوزی، محبت و رسیدگی بیابند.
۳. ضُعَفا را حمایت کنید ـ این یعنی کمک به آنانی که از لحاظ روحانی، جسمانی و اخلاقی ضعیف هستند. کمک روحانی به کسانی که از لحاظ ایمانی ضعیف هستند در واقع منظور اصلی این گفته است و ما نباید از آن مفهوم کمک مالی را بیرون بکشیم.
۴. با جمیع مردم تحمل کنید ـ نشان دادن فیض بردباری وقتیکه دیگران به عصبانیت و تحریک کردن گرایش دارند.
۵:۱۵ حالا پولس با همهی مسیحیان صحبت میکند و آنها را از هرگونه تفکر تلافی جویانه منع میکند. عکسالعمل طبیعی در قبال ضربه خوردن، ضربه زدن است. ولی یک مسیحی باید در چنان ارتباطی با خداوند عیسی باشد که به صورتی فوقالعاده عکسالعمل نشان دهد. به بیانی دیگر، او از روی غریزه مهربانی و محبت به دیگر ایمانداران و حتی بیایمانان نشان میدهد.
۵:۱۶ شادی میتواند تجربه همیشگی یک مسیحی باشد حتی در سختترین شرایط چون مسیح منشا و دلیل شادی میباشد و مسیح کنترل کننده شرایط است. بطور اتفاقی، "پیوست شادمان باشید" در نسخه یونانی عهد جدید کوتاهترین آیه است در حالیکه "عیسی بگریست" کوچکترین آیه در ترجمه انگلیسی است.
۵:۱۷ دعا باید یک رفتار همیشگی برای مسیحیان باشد ـ نه اینکه او نسبت به همهی وظایف خود بیخیال شده و خود را تماماً به دعا بسپارد. او در زمانهای مشخص دعا میکند؛ همچنین هر وقت که نیاز باشد او دعا خواهد نمود؛ و از ارتباط با خداوند بوسیله دعا نیز لذت خواهد برد.
۵:۱۸ شکرگزاری از خدا باید احساس بومی مسیحیان باشد. اگر رومیان ۸:۲۸ درست است پس میباید قادر باشیم که خداوند را در همه شرایط و در هر وقت و برای همه چیز شکر کنیم.
این سه رفتار نیکو به کلیسای مسیح به ترتیب فرمان داده شدهاند. اینها اراده خدا در حق ما در مسیح عیسی را به ما نشان میدهند. کلمات در مسیح عیسی به یاد ما میآورد که او این چیزها را در حین زندگی و خدمت زمینی خود به ما تعلیم داده و بر طبق آنچه که تعلیم میداد رفتار نیز مینمود. بوسیله تعلیم و نمونه او، ما میتوانیم اراده خدا را راجع به شادی، دعا و شکرگزاری را که در مسیح برایمان مکشوف شده است نظارهگر باشیم.
۵:۱۹ چهار آیه بعدی به نظر با رفتار در جماعت کلیسایی سروکار دارند.
روح را اطفا کردن یعنی سرکوب کردن کار ا در حدود انسانی و مانع شدن در برابر او. گناه، روح را اطفا میکند. سنتها روح را اطفا میکنند. قوانین انسانی و آداب و رسوم در پرستش، روح را اطفا میکنند. شقاق، روح را اطفا میکند. شخصی گفته است: «نگاههای سرد، کلمات تحقیرآمیز، سکوت، بیاعتنایی نیز روح را اطفا میکند درست چنانچه عیبجویی و عدم همدردی به اطفا روح منجر میشوند». (ریرای Ryrie) میگوید که روح زمانی اطفا میشود که خدمت وی در کلیسا یا جمع منع شود.
۵:۲۰ . اگر ما این آیه را به آیه قبلی مربوط بسازیم، سپس تعلیم اینگونه میشود که اگر ما نبوتها را خوار بشماریم در واقع روح را اطفا کردهایم. برای مثال، برادر جوانی ممکن است جملهی ناهنجاری را در جمع بگوید. بوسیله انتقاد کردن از او بطوری که وی از خدمتش برای مسیح شرمنده شود ما روح را اطفا میکنیم.
در مفهوم اصل عهد جدیدی، نبوت یعنی سخن کفتن با کلام خدا. گفتار الهام شده انبیا برای ما در کتابمقدس عنوان شده است. در مفهوم دوم، نبوت یعنی گفتن فکر خدا که برای ما در کتابمقدس مکشوف گردیده است.
۵:۲۱ ما باید آنچه که میشنویم ارزیابی کرده و آنچه نیکو است و درست و راست را حفظ کنیم. معیار ما برای آزمایش تعالیم و موعظات، کلام خداست. سوءاستفاده و تجاوزاتی در طول زمان میتواند پیش آیه خصوصاً در جایی که برای سخن گفتن برادران مختلف، روح آزاد باشد. ولی اطفا روح راهی برای علاج این تجاوزات نمیباشد.
چنانچه دکتر دِنی نوشته است:
یک جلسه باز، در آزادی بوت و در جمعی که هر کس میتواند برطبق آنچه روح میبخشد سخن گوید یکی از نیازهای ضروری کلیسای جدید است.
۵:۲۲ . از هر نوع بدی احراز نمایید میتوانند به معنی زبانها، تعالیم و نبوتهای غلط باشد یا میتواند به مفهوم بدی در معنی عام آن باشد.
ای.تی.پیرسون ( Pierson ) اشاره میکند که هفت ساختار فکری برای مسیحیان در آیات ۱۶ـ۲۲ وجود دارد:
۱. ساختار پرستشی (۱۶). یافتن همهی رفتارهای مناسب برای پرستش خدا.
۲. ساختا دعایی (۱۷). دعا نباید هرگز نامناسب و بیهدف باشد.
۳. ساختار شکرگزاری (۱۸). حتی در شرایطی که جسممان در وضعیت خوبی نیست.
۴. ساختار روحانی (۱۹). ایماندار باید پر از آزادی باشد و این در درون او دیده شود.
۵. ساختار تعلیمی (۲۰). هر طریقی که خدا برای استفاده ما برگزیده.
۶. ساختار یهودی (۲۱). با اول یوحنّا۴:۱ مقایسه کنید. همه چیز را بوسیله کلام خدا امتحان کنید.
۷. ساختار مقدس (۲۲). اگر بدی در ذهن شماست، از آن آزاد شوید.
۴ ـ تحیات پایانی به تسالونیکیان (۵:۲۳ـ۲۸)
۵:۲۳ حالا پولس برای تقدیس مسیحیان دعا میکند. منشا این دعا خدای سلامتی است. مجال تقدیس در کلمات بالکل یافت میشود که یعنی همهی قسمتهای وجود.
این آیه بوسیله بعضی برای اثبات آموزه «تقدیس» کلی در خدمت بکار برده شده است ـ که یک ایماندار میتواند در این زندگی خود کاملاً بیعیب و بیگناه باشد. بهر حال، این آن چیزی نیست که پولس دعا میکرد بلکه او دعا کرد که خود خدای سلامتی شما را بالکل مقدس گرداند. او برای از بیخ کنده شدن گناه و طبیعت گناهآلود دعا نکردن بلکه تقدیس که همهی بخشهای وجود ایماندار را فرا بگیرد ـ روح و جان و بدن.
نكاتي در باب تقدیس
چهار مرحله برای تقدیس در عهدجدید آمده است که تغییر گرایش، تغییر وضعیت، تغییر عملکرد یا روند و کمال میباشد.
۱. حتی قبل از اینکه شخصی نجات یابد، در وضعیتی از امتیاز ظاهری جدا میشود. بنابراین ما در اول قرنتیان ۷:۱۴ میخوانیم که شوهر بیایمان بوسیله زن ایماندار مقدس میشود. این تقدیس قبل از تغییر گرایش میباشد.
۲. هرگاه شخصی تولد تازه مییابد، از لحاظ وضعیتی بوسیله پرهیزکاری و احادش با مسیح تقدیس میشود. این یعنی که او از دنیا برای خدا جدا میشود. این امر به متونی مثل اعمال رسولان ۲۶:۱۸؛ اول قرنتیان ۱:۲؛ ۶:۱۱؛ و دومتسالونیکیان ۲:۱۳؛ عبرانیان ۱۰:۱۰، ۱۴ اشاره دارد.
۳. ولی پس از آن تقدیس مبنی بر پیشرفت و روند وجود دارد. این جدا شدن ایماندار برای خدا از دنیا و گناه در زمان حال است. این روندی است که بوسیله آن شخصی هر چه بیشتر به شباهت مسیح در میآید. این تقدیس است که پولس در اینجا برای تسالونیکیان مد نظر دارد. این امر همچنین در اولتسالونیکیان ۴:۳، ۴؛ دوم تیموتائوس ۲:۲۱ نیز یافت میشود. این بوسیله روحالقدس زمانیکه ما مطیع کلام خدا میشویم روی میدهد (یوحنّا ۱۷:۱۷ ، دوم قرنتيان ۱۳:۱۸). چنین تقدیس عملی، روندی است که باید تا زمانیکه ایماندار بر زمین است ادامه بیابد. یک ایماندار هرگز به درجه کمال یا بیعیبی بر روی زمین نخواهد رسید ولی باید همیشه برای رسیدن به این هدف تلاش کند.
۴. تقدیس کامل به آخرین وضعیت ایماندار در بهشت اشاره میکند. وقتیکه او میرود که با خداوند باشد از گناه برای همیشه کاملاً آزاد خواهد شد (اول یوحنّا ۳:۱ـ۳).
پولس رسول همچنین برای محافظت تسالونیکیان دعا میکند. این حفاظت باید شامل کل شخصیت ایشان گردد ـ روح و جان و بدن. به این ترتیب توجه نمایید. انسان همیشه میگوید جسم، جان و روح. خدا همیشه میگوید روح، جان و جسم. در خلقت اصل روح در درجه اول اهمیت بود و جسم آخر. گناه ترتیب را بر هم زد؛ انسان برای جسم زندگی میکند و روح را نادیده میگیرد. وقتیکه ما برای دیگری دعا میکنیم، باید ترتیب کتابمقدس را دنبال کنیم و تشکیلات روحانی را قبل از نیازهای جسمانی قرار دهیم.
از این آیه و آیات دیگر واضح ایت که ما موجوداتی سه جزیی هستیم. روح ما بخش است که ما را قادر میسازد تا با خدا ارتباط داشته باشیم. جان ما با احساسات، آرزوها، تأثیرات و گرایشات ما سر و کار دارد (یوحنّا ۱۲:۲۷). جسم ما خانهای است که شخصیت ما در آن ساکن میباشد (دوم قرنتيان ۵:۱).
همهی قسمتهای ما نیاز به حفظ شدن کلی دارند. مفسری راجع به نیازهای تقدیس این نظریات را پیشنهاد کرده است:
۱. روحی که همه چیز میتواند آن را آلوده سازد (دوم قرنتيان ۷:۱)؛ هر چیزی میتواند مانع شهادت روحالقدس در ارتباط ایماندار با خدا شود (رومیان ۸:۱۶)؛ یا هر چیزی را که مانع پرستش میشود (یوحنّا ۴:۲۳؛ فیلپیان ۳:۳).
۲. جانی که از (الف) افکار بد سرچشمه میگیرد (متی ۱۵:۱۸،۱۹ افسسیان ۳:۲)؛ و اشتهای جسمانی که بر ضد آن میجنگد (اول پطرس۲:۱۱) و (پ) کشمکش و درگیری (عبرانیان ۱۲:۱۵).
۳. بدنی که (الف) ناپاک است (اول تسالونيكيان ۴:۳ـ۸) و (ب) برای کارهای بد از آن استفاده میشود (رومیان ۶:۱۹). بعضی انکار میکنند که یک بیایمان، روح داشته باشد. شاید آنها بر این اساس این امر را مطرح میسازند که روح آنها حقیقتاً مرده است (افسسیان ۲:۱). بهر حال این حقیقت که نجات نیافتگان از لحاظ روحانی مردهاند به این معنی نیست که آنها روح ندارند. این بدین معنی است که ایشان مردهاند البته بتا جاییکه به خدا مربوط است. روحهای ایشان نشان خیلی زنده باشد ولی برای مثال حکمهی پوشیده برای آنها بکار رفته است ولی آنها نسبت به خدا مردهاند.
لنسک ( Lenski ) هشدار میدهد:
بسیاری با یک مسیحیت جزئی قانع میشوند و بعضی از قسمتهای زندگیشان هنوز با جهان پیش میرود. هشدارهای مداوم رسولان به ما طبیعتمان را یادآور میشود بنابراین هیچکس از ما نمیتوانیم از تقدیس فرار کنیم.
دعا پیش میرود تا به جایی میرسد که پولس رسول آرزو دارد تقدیس خدا همهی قسمتهای وجود و شخصیت ایمانداران را در بر گرفته و ایشان در وقت آمدن خداوند ما عیسی مسیح مقدس و بیعیب محفوظ باشند. این به نظر اشاره به تحت داوری مسیح دارد که پیش از ربوده شدن خواهد آمد. در آن زمان شخصی ایماندار مسییحی برای زندگی و خدمت و شهادت خود پاداش میگیرد و یا پاداش گرفته یا از نگرفتن پاداشها رنج میبرد.
۵:۲۴ . چنانچه در ۴:۳ آموختیم، تقدیس ما اراده خداست. او ما را دعوت نموده تا در نهایت در حضور او بیعیب بایستیم. او که این عمل را در ما آغاز نموده، آن را به پایان خواهد رسانید (فیلیپیان ۱:۶). او که ما را دعوت کرده است امین می باشد.
۵:۲۵ . چنانچه پولس به پایان نامهاش نزدیک میشود، از مقدسین میخواهد که برایش دعا کنند. او هرگز دعا را نادیده نمیگیرد و ما نیز نباید این کار ار انجام دهیم. دعا نکردن برای همکار ایماندار گناه است.
۵:۲۶ سپس او از همهی برادران میخواهد که یکدیگر را به بوسهی مقدسانه تحیت نمایدند. در آن زمان، این طریقه معمول تحیّات بود. در بعضی از کشورها هنوز بوسیدن مرد با مرد و زن با زن مرسوم میباشد. در حالیکه در بعضی از فرهنگها برعکس است و مرد و زند یکدیگر را میبوسند. ولی عملی بیش از بوسه میتواند موجب لغزش شخص شود.
بوسه بوسیلهی خداوند به عنوان شکلی تأیید شده از تحیّت یا تعلیم بوسیلهی رسولان به عنوان اصلی لازم داده نشده است. کتابمقدس به وضوح دیگر اشکال تحیّت گفتن را در جاییکه بوسه میتواند منجر به لغزش جنسی شود مجاز میشمارد. روح خدا در پی محافظت از ماست و براین تأکید میکند که بوسه باید مقدسانه باشد.
۵:۲۷ . پولس رسول بطور رسمی حکم میکند که این رساله برای جمیع برادران مقدس خوانده شود. دو مورد در اینجا باید مورد توجه واقع شود:
۱. پولس نامه را با اقتدار کلام خدا اعطا کرده است. عهدعتیق در کنایس و در جمع خوانده میشد، حالا این رساله باید با صدای بلند در کلیساها خوانده شود.
۲. کتابمقدس برای همهی مسیحیان است و نه فقط در چرخهای یا سطحی خاص. این حقیقت است برای همهی مقدسین.
دنی ( Denney ) حکیمانه میگوید:
هیچ چیزی که برای نیل به حکمت یا نیکویی انسان باشد وجود ندارد که بوسیلهی انجیل نقض شود؛ و هیچ چیز در کلیسا مانع این چیزها نمیشود بلکه نوشتههای مقدس و استفاده از آنها ما را تشویق میکنند که حکمت را تحصیل کنیم پس میبایست این نوشتهها برای همهی برادران خوانده شوند.
توجه داشته باشید که در آیات ۲۵ـ۲۷ ما سه کلید برای یک زندگی مسیحی موفق داریم: (۱) دعا(آیهی ۲۵)؛ (۲) محبت برادران، در مورد مشارکت حرف میزند (آیهی ۲۶)؛ (۳) خواندن کلام خدا (آیهی ۲۷).
۵:۲۸ بالاخره ما پایان اختصاصی پولس را داریم. او نامهی اول خود به تسالونیکیان را با صفین آغاز نمود و حالا آن را با همان محتوا به اتمام میرساند. مسیحیت پولس رسول، فیض از آغاز تا انتها میباشد. آمین.