The First Epistle to the Timothy
Believer’s Bible Commentary
by
William MacDonald
مقدمه
«اين رساله براي تيموتائوس مداركي مستند از اقتدار او ارائه ميدهد تا به عنوان نمايندة پولس رسول عمل نمايد. بنابراين غالب متن اين رساله در باب اعمال و زندگي شخصي خود تيموتائوس است.» — دي. ادموند هيبرت (D. Edmond Hiebert)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
آن دسته از كساني كه كليسا را از داشتن رسالات شباني به عنوان رسالات اصيل پولس رسول محروم ميكنند در واقع به ايمان لطمه ميزنند. از نظر ما مشكل آنها چندان در «واژگان غيرپولسي» نيست، چرا كه اين رساله سرشار از واژههاي مورد استفاده پولس است. سبك ادبي رساله پيش از هر چيز عقايد و تعاليم اين دسته از افراد را زير سؤال ميبرد.
Egyptian Scene
هر كس كه بدون چنين تصورات پيش پنداشته متن اين رساله را ميخواند آن را حقيقي، زيبا و داراي قوت روحاني مييابد. در حقيقت كساني كه اين رساله را از آن پولس نميدانند به هنگام مطالعه اين رساله اين احساس قوي در آنها شكل ميگيرد كه اجزاي نامههاي اصيل پولس در تار و پود اين كار به اصطلاح بینظير تنيده شده است! به عنوان مثال، ارنست رنان ( Ernest Renan )، محقق شکانديش فرانسوي قرن گذشته، مینويسد: «برخي از عبارات اين رسالات آن قدر زيبا هستند كه ناخودآگاه اين فكر به ذهن شخص خطور ميکند كه جعلكننده برخي از نوشتهجات اصيل پولس را در دست داشته و آنها را در نگارش جعلي خود به كار برده است.»
چقدر پذيرفتن اين تعليم تقريباً جهاني كليساي اوليه ساده است كه اين مكتوبات — همه — «نوشتههاي اصيل پولس» هستند!
در اول تيموتائوس مكاشفات مهمي در مورد خدمات زنان، نظم كليسا و مقامات كليسايي مييابيم. اينكه مرد خدا چگونه بايد زيست كند به وضوح در نمونة بسيار عالي خود پولس نشان داده شده است.
ب) نویسنده
به مقدمهیِ مبحث رسالات شباني و مقالهیِ مربوط به نويسندهیِ اول تيموتائوس مراجعه نمائيد.
ج) تاریخ نگارش
تقريباً تمام محافظهكاران اتفاقنظر دارند كه اول تيموتائوس به همراه تيطس كه اندكي پس از آن نوشته شده و دوم تيموتائوس كه پيش از مرگ پولس نوشته شده است، از اولين مكتوبات در باب شباني به شمار ميآيند. احتمالاً اين رساله از يونان نوشته شده است.
د) زمینه و موضوع
درون مايهیِ رسالهیِ تيموتائوس به وضوح در ۱۴:۳-۱۵ بيان شده است:
«اين را به تو مينويسم به اميد آنكه به زودي نزد تو آيم. ليكن اگر تأخير اندازم، تا بداني كه چگونه بايد در خانة خدا رفتار كني كه كليساي خداي حيّ و ستون و بنياد راستي است.»
پولس به سادگي تمام ميگويد كه براي رفتار كليساي خدا معياري وجود دارد و او آن را براي تيموتائوس مينويسد تا او بتواند اين معيار را درك نمايد.
پولس به سادگي تمام ميگويد كه براي رفتار كليساي خدا معياري وجود دارد و او آن را براي تيموتائوس مينويسد تا او بتواند اين معيار را درك نمايد.
كافي نيست به كودكي كه بدرفتاري ميكند فقط بگوئيم، «درست رفتار كن»! البته اگر او نميداند كه چه رفتاري از او انتظار ميرود. ابتدا بايد به او گفت كه رفتار خوب كدام است. اول تيموتائوس اين را به فرزند خدا ميآموزد كه چه رفتاري با كليساي خدا داشته باشد.
نگاهي اجمالي به بابهاي مختلف اين رسالهیِ مفهومي كه در بالا ذكر شده را پررنگتر ميسازد. باب دوم نشان ميدهد كه در دعاي گروهي چه رفتاري بايد داشت و نيز بايد در مقابل نقش زنان در جماعت چگونه رفتار نمود. باب سوم شرايط كساني كه در جماعت مسئوليتي قبول ميكنند و يا رهبري جماعت را بر عهده ميگيرند را بيان ميكند. باب ۵ مسئوليت جماعت در قبال بيوهزنان را مطرح ميكند.
طرح كلي رساله اول به تيموتائوس
۱.
سلامها ( ۱:۱،۲)
۲.
مسئوليتي كه پولس به تيموتائوس ميسپارد (۱:۳-۲۰)
الف
–
مسئوليت در قبال خاموش ساختن معلمان كذبه (۱:۳-۱۱)
ب
–
شكرگزاري براي فيض حقيقي خدا (۱:۱۲-۱۷)
پ
–
اعلام مجدد مسئوليت تيموتائوس (۱:۱۸-۲۰)
۳.
تعاليمي در باب حيات كليسا (۱:۱۸-۲۰)
الف
–
دربارهیِ دعا (۲:۱-۷)
ب
–
دربارهیِ مردان و زنان (۲:۸-۱۵)
پ
–
دربارهیِ مشايخ و شماسان (۳:۱-۱۳)
ت
–
دربارهیِ رفتار در كليسا (۳:۱۴-۱۶)
۴.
ارتداد در كليسا (۴:۱-۱۶)
الف
–
الف) هشدار در مقابل ارتداد قريب الوقوع (۴:۱-۵)
ب
–
تعاليمي سازنده در راستاي مقابله با ارتداد قريب الوقوع (۴:۶-۱۶)
۵.
تعاليمي خاص در مورد اقشار گوناگون ايمانداران (۵:۱-۶:۲)
رسالهی اول به تيموتائوس
تفسیر کتاب مقدس برای ایماندارن
ویلیام مک دونالد
The First Epistle to the Timothy
Believer’s Bible Commentary
by
William MacDonald
مقدمه
«اين رساله براي تيموتائوس مداركي مستند از اقتدار او ارائه ميدهد تا به عنوان نمايندة پولس رسول عمل نمايد. بنابراين غالب متن اين رساله در باب اعمال و زندگي شخصي خود تيموتائوس است.» — دي. ادموند هيبرت (D. Edmond Hiebert)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
آن دسته از كساني كه كليسا را از داشتن رسالات شباني به عنوان رسالات اصيل پولس رسول محروم ميكنند در واقع به ايمان لطمه ميزنند. از نظر ما مشكل آنها چندان در «واژگان غيرپولسي» نيست، چرا كه اين رساله سرشار از واژههاي مورد استفاده پولس است. سبك ادبي رساله پيش از هر چيز عقايد و تعاليم اين دسته از افراد را زير سؤال ميبرد.
هر كس كه بدون چنين تصورات پيش پنداشته متن اين رساله را ميخواند آن را حقيقي، زيبا و داراي قوت روحاني مييابد. در حقيقت كساني كه اين رساله را از آن پولس نميدانند به هنگام مطالعه اين رساله اين احساس قوي در آنها شكل ميگيرد كه اجزاي نامههاي اصيل پولس در تار و پود اين كار به اصطلاح بینظير تنيده شده است! به عنوان مثال، ارنست رنان ( Ernest Renan )، محقق شکانديش فرانسوي قرن گذشته، مینويسد: «برخي از عبارات اين رسالات آن قدر زيبا هستند كه ناخودآگاه اين فكر به ذهن شخص خطور ميکند كه جعلكننده برخي از نوشتهجات اصيل پولس را در دست داشته و آنها را در نگارش جعلي خود به كار برده است.»
چقدر پذيرفتن اين تعليم تقريباً جهاني كليساي اوليه ساده است كه اين مكتوبات — همه — «نوشتههاي اصيل پولس» هستند!
در اول تيموتائوس مكاشفات مهمي در مورد خدمات زنان، نظم كليسا و مقامات كليسايي مييابيم. اينكه مرد خدا چگونه بايد زيست كند به وضوح در نمونة بسيار عالي خود پولس نشان داده شده است.
ب) نویسنده
به مقدمهیِ مبحث رسالات شباني و مقالهیِ مربوط به نويسندهیِ اول تيموتائوس مراجعه نمائيد.
ج) تاریخ نگارش
تقريباً تمام محافظهكاران اتفاقنظر دارند كه اول تيموتائوس به همراه تيطس كه اندكي پس از آن نوشته شده و دوم تيموتائوس كه پيش از مرگ پولس نوشته شده است، از اولين مكتوبات در باب شباني به شمار ميآيند. احتمالاً اين رساله از يونان نوشته شده است.
د) زمینه و موضوع
درون مايهیِ رسالهیِ تيموتائوس به وضوح در ۱۴:۳-۱۵ بيان شده است:
«اين را به تو مينويسم به اميد آنكه به زودي نزد تو آيم. ليكن اگر تأخير اندازم، تا بداني كه چگونه بايد در خانة خدا رفتار كني كه كليساي خداي حيّ و ستون و بنياد راستي است.»
پولس به سادگي تمام ميگويد كه براي رفتار كليساي خدا معياري وجود دارد و او آن را براي تيموتائوس مينويسد تا او بتواند اين معيار را درك نمايد.
پولس به سادگي تمام ميگويد كه براي رفتار كليساي خدا معياري وجود دارد و او آن را براي تيموتائوس مينويسد تا او بتواند اين معيار را درك نمايد.
كافي نيست به كودكي كه بدرفتاري ميكند فقط بگوئيم، «درست رفتار كن»! البته اگر او نميداند كه چه رفتاري از او انتظار ميرود. ابتدا بايد به او گفت كه رفتار خوب كدام است. اول تيموتائوس اين را به فرزند خدا ميآموزد كه چه رفتاري با كليساي خدا داشته باشد.
نگاهي اجمالي به بابهاي مختلف اين رسالهیِ مفهومي كه در بالا ذكر شده را پررنگتر ميسازد. باب دوم نشان ميدهد كه در دعاي گروهي چه رفتاري بايد داشت و نيز بايد در مقابل نقش زنان در جماعت چگونه رفتار نمود. باب سوم شرايط كساني كه در جماعت مسئوليتي قبول ميكنند و يا رهبري جماعت را بر عهده ميگيرند را بيان ميكند. باب ۵ مسئوليت جماعت در قبال بيوهزنان را مطرح ميكند.