«اين رساله هر چند كوتاه است، ولي چنان شامل جوهرهی اصلي آموزهی مسيحي ميباشد و چنان استادانه نگاشته شده كه شامل تمامي نيازهاي زندگي و دانش مسيحي ميگردد.»
- مارتين لوتر (Martin Luther)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
اين سه باب كوتاه در نوزده قرن پيش در جزيرهاي كوچك و توسط خادمي پير و با تجربه نوشته شدهاند؛ اين رسالهی كوچك چه مكاشفهاي ميتواند براي مسيحيان قرن بيستم داشته باشد؟ عطايا، اگر تنها كلمهاي باشد كه پولس براي تاريخ كليسا و مسيحيان بالغ اوليه در اين رسالات بر جاي گذاشته است.
تخت جمشید
ولي اين رساله همچنين كلامي از جانب روحالقدس نيز ميباشد و اين كتاب در تعليم به شبانان سهمي دارد كه هيچ كتابي ديگر نميتواند جايش را پُر كند. موضوع مشايخ و حمايت و تشويق كار ايشان همان تعاليمي است كه در اول تيموتائوس نيز يافت ميشوند. تكرار اين مطالب، سخنان زائد نيست بلكه همانند اكثرِ متون موازي كتابمقدس كه خصوصاً در عهدعتيق يافت ميشوند بر اينكه خدا چقدر آرزو دارد قومش قوانين اخلاقي مشخص را درك كنند تأكيد ميكند.
احتمالاً ممتازترين پيام در تيطس ۲:۱۱-۱۴ ميباشد كه با موازنه زيبايي راجع به افزوني آموزه فيض نوشته شده است.
ب) نویسنده
به مقدمه رسالات شباني نظر بيندازيد و نويسنده رساله به تيطس و مباحثي كه در مورد آن وجود دارد را در آنجا خواهيد يافت.
ج) تاریخ نگارش
به علت شباهت محتوا و كلمات در اين رساله، اعتقاد بر اين است كه تيطس در زمان نگاشته شدن رساله اول تيموتائوس يا كمي زودتر از آن نوشته شده است. به هر حال اين رساله در زماني بين نگاشته شدن رساله اول و دوم تيموتائوس نوشته شده و نه بعد از دوم تيموتائوس. اگر چه تعيين تاريخ دقيق آن ممكن نيست ولي بين ۶۴ ميلادي و ۶۶ ميلادي ميتواند باشد. احتمالاً مكان نوشته شدن آن مكادونيه بوده است.
د) زمینه و موضوع
در كنار محتوای اصلی كه تيطس در آن با دیگر رسالات شبانی مشابهت دارد (به مقدمه رسالات شباني نگاه كنيد). تيطس شرح مختصري ارائه ميدهد از اينكه يك ايماندار چگونه بايد به آموزه فيض در انجام اعمال نيكويش در برابر ديدگان بيايمانان زينت بخشد. امروزه بسياري هستند كه با آموزه فيض ظاهري خوش هستند و زياد به انجام اعمال نيكو يا حتي افراد بيايمان علاقهاي ندارند. چنين رفتاري غلط است و باعث سو تفاهم در درك فيض حقيقي ميشود.
پولس محتواي رساله را به خوبي جمعبندي ميكند: «اين سخنان امين است و در اين امور ميخواهم تو قدغن بليغ فرمايي تا آنجا كه به خدا ايمان آورند، بكوشند كه در اعمال نيكو مواظبت نمايند» (۳:۸).
رساله به تيطس
تفسیر کتاب مقدس برای ایماندارن
ویلیام مک دونالد
The Epistle to Titus
Believer’s Bible Commentary
by
William MacDonald
مقدمه
«اين رساله هر چند كوتاه است، ولي چنان شامل جوهرهی اصلي آموزهی مسيحي ميباشد و چنان استادانه نگاشته شده كه شامل تمامي نيازهاي زندگي و دانش مسيحي ميگردد.»
- مارتين لوتر (Martin Luther)
الف) جایگاه منحصر به فرد در میان کتب مقدس
اين سه باب كوتاه در نوزده قرن پيش در جزيرهاي كوچك و توسط خادمي پير و با تجربه نوشته شدهاند؛ اين رسالهی كوچك چه مكاشفهاي ميتواند براي مسيحيان قرن بيستم داشته باشد؟ عطايا، اگر تنها كلمهاي باشد كه پولس براي تاريخ كليسا و مسيحيان بالغ اوليه در اين رسالات بر جاي گذاشته است.
ولي اين رساله همچنين كلامي از جانب روحالقدس نيز ميباشد و اين كتاب در تعليم به شبانان سهمي دارد كه هيچ كتابي ديگر نميتواند جايش را پُر كند. موضوع مشايخ و حمايت و تشويق كار ايشان همان تعاليمي است كه در اول تيموتائوس نيز يافت ميشوند. تكرار اين مطالب، سخنان زائد نيست بلكه همانند اكثرِ متون موازي كتابمقدس كه خصوصاً در عهدعتيق يافت ميشوند بر اينكه خدا چقدر آرزو دارد قومش قوانين اخلاقي مشخص را درك كنند تأكيد ميكند.
احتمالاً ممتازترين پيام در تيطس ۲:۱۱-۱۴ ميباشد كه با موازنه زيبايي راجع به افزوني آموزه فيض نوشته شده است.
ب) نویسنده
به مقدمه رسالات شباني نظر بيندازيد و نويسنده رساله به تيطس و مباحثي كه در مورد آن وجود دارد را در آنجا خواهيد يافت.
ج) تاریخ نگارش
به علت شباهت محتوا و كلمات در اين رساله، اعتقاد بر اين است كه تيطس در زمان نگاشته شدن رساله اول تيموتائوس يا كمي زودتر از آن نوشته شده است. به هر حال اين رساله در زماني بين نگاشته شدن رساله اول و دوم تيموتائوس نوشته شده و نه بعد از دوم تيموتائوس. اگر چه تعيين تاريخ دقيق آن ممكن نيست ولي بين ۶۴ ميلادي و ۶۶ ميلادي ميتواند باشد. احتمالاً مكان نوشته شدن آن مكادونيه بوده است.
د) زمینه و موضوع
در كنار محتوای اصلی كه تيطس در آن با دیگر رسالات شبانی مشابهت دارد (به مقدمه رسالات شباني نگاه كنيد). تيطس شرح مختصري ارائه ميدهد از اينكه يك ايماندار چگونه بايد به آموزه فيض در انجام اعمال نيكويش در برابر ديدگان بيايمانان زينت بخشد. امروزه بسياري هستند كه با آموزه فيض ظاهري خوش هستند و زياد به انجام اعمال نيكو يا حتي افراد بيايمان علاقهاي ندارند. چنين رفتاري غلط است و باعث سو تفاهم در درك فيض حقيقي ميشود.
پولس محتواي رساله را به خوبي جمعبندي ميكند: «اين سخنان امين است و در اين امور ميخواهم تو قدغن بليغ فرمايي تا آنجا كه به خدا ايمان آورند، بكوشند كه در اعمال نيكو مواظبت نمايند» (۳:۸).